Újjászületésből hit

Ez a gondolatmenet a blogom többi részétől eltérően java részben mástól átvett anyag, de annyira fontos, hogy érdemesnek találtam egy külön bejegyzésre is. Az eredeti forrás Paul Washer, akit sokan ismerhetnek nagyon radikális üzeneteiről, és akit az általam ismert prédikációi alapján én személy szerint egy hiteles és alázatos embernek tartok. Hozzáteszem, hogy van egy jelentős kör, aki szerint ő egy ódivatú törvénykező. Ők inkább a Joel Osteen-féle jóléti evangéliumot választják.

Paul gondolatmenetére egy video riport leirata alapján hivatkozok.

john_martin_the_great_day_of_his_wrath_google_art_project.jpgElső pontja az, hogy Pl. a Római levél 3. része alapján MINDEN ember velejéig bűnös.

meg van írva: „Nincsen igaz ember egy sem, nincsen, aki értse, nincsen, aki keresse Istent. Mind elhajlottak, valamennyien megromlottak, és nincsen, aki jót tegyen, nincs egyetlen egy sem. Nyitott sír a torkuk, nyelvükkel ámítanak, kígyóméreg az ajkukon; szájuk átokkal és keserűséggel van tele. Lábuk gyors a vérontásra, romlás és nyomorúság jár a nyomukban, és a békesség útját nem ismerik: Isten félelmével nem törődnek.”

Második alaptétele az, hogy halottak vagyunk gyári állapotunkban:

 a jó és a rossz tudásának fájáról nem ehetsz, mert azon a napon, amelyen eszel róla, halállal lakolsz I Móz 2:17

Kövess engem, és hagyd, hogy a halottak eltemessék saját halottaikat! Mt 8:22

 A kicsapongó pedig már életében halott. I Timóteus 5:6

minket is, akik halottak voltunk a vétkek miatt, életre keltett Krisztussal együtt Efezus 2:5 

Vajon hányan fognak az említett társaságból Istennek igent mondani, amikor azt hallják tőle, hogy "bárki, aki térdet hajt, és elfogadja a Fiamat Üdvözítőjüknek, megmentésre kerül”?

Mivel mindenki végletesen megromlott és istengyűlölő, az előző felajánlás  eredménytelen lenne. Itt jön a képbe az eleve elrendelés, az isteni kiválasztás, elhívás intézménye.

Azt mondja, hogy

„Saját független uralkodói választásom keretében a saját dicsőségemre megváltok embereket, és Fiamnak adom őket." Ha ez nem lenne, akkor garantáltan SENKI SEM JUTNA KI A POKOLBÓL! Na, most Isten hibája ez, vagy azoké, akik ellenállnak neki? Senkinek semmi rosszat nem tett ezzel az elhívással.

Azért megy be  sokak fejébe nehezen ez az amúgy triviális bibliai üzenet, mert a modern humanista  kereszténység a nagyobb vonzerő reményében a "bűnös vagy"  üzenetet bőven az "Isten szeret téged"  üzenet mögé sorolta.

A harmadik, alapokat érintő észrevétele:

Ma sokan úgy tanítják, hogy ha valaki elkezd hinni Jézus Krisztusban, akkor utána újjá is  fog születni.

Régi (baptista) szemlélet viszont azt vallotta, hogy először újjá kell születnünk, hogy utána megtérhessünk.

Ez bizony egy nagy különbség. Előbbi felfogás az emberi szabad akaratot felemeli, egyúttal dicsőséget is biztosít a jól döntők, a "jól hívők" számára, hiszen önálló és Istentől független döntésnek állítja be a megtérést. A régi szemlélet viszont falhoz szegez minden emberi képességet és akaratot, és az egész hatáskört, a dicsőséggel együtt egyedül Isten kezébe helyezi.

Ef 5:14 „Ébredj fel, aki alszol, támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus.”

"Hogyan lehetséges akkor a dicsekvés? Lehetetlenné vált." Róma 3:27

Paul egy szemléletes hasonlatot is mutat nekünk.

Az egyszeri hírvivő talál egy halottat az utcán, majd ezt mondja neki:

"Kedves halott úr, van egy nagyon jó hírem az ön számára. Itt van a közelben egy hipermodern kórház, ahol a mellkasára tesznek majd elektródákat, és újjáélesztik önt, szóval kelljen csak fel, kövessen és minden oké lesz." 

A halál totális cselekvőképtelenséget jelent. A halottnak beszélhetünk, nem fogja hallani. Ha a hívásunkra fel tudna kelni a halott, akkor kórházba menetelre sem lenne szüksége.

Hogy kimehessen a sírból, Lázárnak fel is kellett támadnia egyúttal amikor hallotta Jézus hívő szavát.

Ez magyarázza, hogy sokan hallgatják látszólag évekig hiába az evangéliumot, majd egyszer valahogy felkapcsolódik a villany és képesek lesznek hinni és megtérni.

Néhányan azt mondják: "Isten egy bizonyos pontig elvonz minket, majd utána ad lehetőséget  a választásra."

Van egy probléma. Ha Isten egy bűnös elmét megvilágít, attól csak az Isten iránti gyűlölet fog növekedni az illetőben, nem pedig a szeretet. Szükségszerűen következik ez a szellemileg halott és istengyűlölő állapotból.

Amikor szívcserét hajt végre Isten, akkor persze azonnal megváltozik az isteni vonzásra adott válasz.

További idézeteket csatolok

 "Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja, aki nagy irgalmából újjászült minket Jézus Krisztusnak a halottak közül való feltámadása által élő reménységre" I Pét 1:3

"amikor megjelent a mi üdvözítő Istenünk jósága és emberszeretete, nem az általunk véghez vitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a Szentlélek által" Titusz 3:4-5

"Újonnan kell születnetek. A szél fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod, honnan jön és hová megy: így van mindenki, aki a Lélektől született." Jn 3: 7-8

A szélhez hasonlítás szerintem erősen aláássa azt elképzelést, hogy az újjászületési folyamat beindítását az emberi irányításhoz, vagy döntéshez kapcsoljuk.

II Kor 4:3-6 Ha mégis leplezett a mi evangyéliomunk, azoknak leplezett, akik elvesznek: kikben e világ Istene megvakította a hitetlenek elméit, hogy ne lássák a Krisztus dicsőséges evangyéliomának világosságát, aki az Isten képe. Mert nem magunkat prédikáljuk, hanem az Úr Jézus Krisztust; magunkat pedig, mint a ti szolgáitokat, a Jézusért. Mert az Isten, aki szólt: setétségből világosság ragyogjon, ő gyújtott világosságot a mi szívünkben az Isten dicsősége ismeretének a Jézus Krisztus arcán való világoltatása végett.

Róma 8:5-8 Mert a test szerint valók a test dolgaira gondolnak; a Lélek szerint valók pedig a Lélek dolgaira. Mert a testnek gondolata halál; a Lélek gondolata pedig élet és békesség. Mert a test gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is teheti. Akik pedig testben vannak, nem lehetnek kedvesek Isten előtt.

Más oldalról is igazolható, hogy milyen elképzelhetetlen szakadék van a Krisztus juhai és a soha meg nem térő kecskék között. Én is gondoltam már azt magamtól, hogy aki egyszer megtér, az valamilyen formában már előtte is jobbféle ember, legalábbis valóban súlyos kérdésekben minimum halványan látszik rajta, hogy őfelőle azért van remény. Ezt tagadja brutálisan Pál vallomása, aki még Saulként ott ült István megkövezésénél és helyeselte azt (Apcs 7 ; 22:20). Gondoljunk csak bele, hogy ez nem egy hétköznapi kivégzés volt. Egy olyan embert likvidált testileg a sátán, aki sugárzott Isten szellemétől, dicsőségétől, és gyanítom, hogy a szentsége se volt távol tőle. Jóérzésű embertől legalább egy enyhe zavart elvárnánk a lelkében, amikor egy ilyen helyre csöppen. Saul viszont helyeselte a dolgot, tehát semmi ellenvetése nem volt, se bizonytalanság, se könyörület.

Istenünk kegyelmét és szuverenitását dicséri, hogy ilyen "megveszekedett" emberekért is képes lenyúlni és valódi Pálfordulást okozni az életében.

kép:The Great Day of His Wrath, John Martin